Ik ben gek op yoga. En ik vertel dat graag aan iedereen die mijn pad kruist. Waarom ze eens een les zouden moeten proberen, en hoe snel je al verschil merkt. Maar mijn toehoorders hebben vaak hardnekkige waanbeelden over wat yoga is. De meest vaak gehoorde mythes op een rijtje die ik graag even wil ontkrachten, hier en nu.

Ik ben niet soepel genoeg om aan yoga te doen – FOUT! Je hoeft niet soepel te zijn om aan yoga te doen, je gebruikt yoga wel om soepeler te worden. Het doet er echt niet toe of je je tenen kan raken, of zelfs je knieën. Maar stel jezelf de vraag of je je lichaam belangrijk genoeg vindt om het te willen doen. Niemand kan vanaf een eerste les als een slangenmens zijn benen in zijn nek leggen, ikzelf, na 2 jaar vrij intensief yoga beoefenen, kan het ook niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit kunnen. Maar dat is ook niet de bedoeling. Bij yoga is het vertrekpunt steeds waar je bent en werk je op een zachte manier aan het uitbreiden van de mogelijkheden van je lichaam.

Ik heb nooit/ al lang niet meer aan beweging gedaan, ik ben te oud om met yoga te starten – FOUT! Kijk even naar Tao Porchon-Lynch, ze geeft op 94-jarige leeftijd nog steeds les. Ze is prachtig, fantastisch en doet houdingen waar velen onder ons enkel maar van kunnen dromen, een inspiratie! Je leeftijd is geen factor voor yoga. Zelfs al heb je nooit bewogen en start je nu pas. Start gewoon traag. Heb eerbied voor je lichaam en begin met bewegen. Het ergste voor een inactief lichaam is inactief te blijven.

Yoga is niets voor mij, ik kan niet stilzitten FOUT, maar ik ga ook niet liegen: er worden voldoende lessen aangeboden waarbij wierook, chanten en birkenstocks het hoogste woord voeren. Maar heel vaak is dat ook het stereotiepe beeld dat velen van yoga hebben, en strookt niet noodzakelijk met de waarheid. Sommige lessen zijn heel athletisch opgebouwd, met geen zuchtje spiritualiteit in zicht, andere lessen bevinden zich aan het tegengestelde eind van het spectrum. En soms krijg je het beste van twee werelden: een les die je lichamelijk uitdaagt, met aandacht voor de ademhaling, om aan het eind ervan in een mooie savasana (relaxatie) te eindigen. Ik denk graag dat mijn yogalessen veel kunnen bieden, maar ik beloof alvast dat je niet anderhalf uur zal stilzitten…

Ik doe al intensief aan sport, yoga kan mij niets meer bieden FOUT! Je kan ongelofelijk voordelen uit yoga halen. Het helpt je niet alleen met flexibiliteit, uithoudingsvermogen en weerstand. Het helpt je niet alleen bij het verlichten van de stress en spanning dat je elke dag meedraagt. Het helpt je niet alleen bewuster te worden van je lichaam en je dagdagelijkse bezigheden…. maar het kan je ook helpen je loop, voetbal- of golfprestaties te verbeteren. Jaja, je hebt het goed gelezen, yoga kan je sportprestaties drastisch verbeteren. Denk er maar even over na, naast alles wat hierboven al vermeld staat, zijn flexibiliteit, een groter bewegingsbereik, het losser maken van gewrichten en verhogen van weerstand allemaal voordelen van een consistente yogapraktijk. Vele professionele atleten zijn fans van yoga, en met recht en reden. Het kan misschien ook een idee zijn om de clubcoach aan te spreken voor een wekelijkse pre-training yogasessie?

The proof is in the pudding… Wat ik ook mag zeggen of schrijven, het kan niet tippen aan het aan den lijve ondervinden. Dus voor je een oordeel velt of yoga al dan niet (n)iets voor jou is… kom het eens uitproberen! Een overzicht van alle lessenreeksen