Ik las een tweetal jaar geleden een tip op een ouders-site denk ik dat het was: als jij en je kind knuffelen, laat dan nooit als eerste los, er komt immers een tijd dat je kinderen je heel wat minder zullen willen knuffelen…

Als mama van drie tienerzonen weet ik nu dat dat een waarheid als een koe is: zeker mijn oudste is van nature al geen grote knuffelaar en dus zijn die momenten schaars geworden. Dus ouders: laat je kind bepalen wanneer het genoeg heeft van jullie armen rond elkaar…

Want het is ook nog eens heel gezond voor je! Een knuffel die minstens 20 seconden duurt, geeft je hersenen het signaal een hele cocktail aan hormonen vrij te geven: dopamine, serotonine en oxytocine, allemaal goed om bij te dragen aan je geluksgevoel! Knuffelen is dus zeer goed voor je, en hoe langer je knuffelt, hoe beter!

Er is nog een kleine twist… onze hersenen kunnen niet registreren wie ons knuffelt, je kunt dus ook je armen om jezelf slagen minstens 20 seconden lang en je bereikt hetzelfde effect!

Maak er meteen een oefening van om de spierspanning tussen de schouderbladen weg te nemen:

  • Sla je armen om jezelf heen, je handen op je schouderbladen
  • Reik je handen zo ver als mogelijk naar elkaar toe
  • Voorzichtig nu! Duw zachtjes beide ellebogen omhoog en naar voor, voel de stretch tussen de scshouderbladen
  • Hou een 20-tal seconden vast – voor een instant feel-good-gevoel!
  • Wissel van kant (andere arm boven) en herhaal

Ideaal voor zij die vaak achter de computer zitten of algemeen als je de neiging hebt spanning vast te houden in de bovenrug/hals.

Yoga in de bergen :)

Yoga in de bergen 🙂