Reach high... (c)Margotgrafie

Reach high… (c)Margotgrafie

Goede voornemens… Ik heb ze eigenlijk al sinds een paar jaar niet meer gemaakt om eerlijk te zijn. Al een tijdje terug erachter gekomen dat zaken als ‘permanent 5 kilo lichter’ of ‘en dit jaar loop ik de 20km van Brussel’ niet waar te maken zijn – en niet steeds omwille van gebrek aan discipline maar ook een onwelwillende knie in het geval van die 20km 😉

Dus ben ik even beginnen snuisteren op het web wat er zo allemaal verteld wordt over die goede voornemens en de rode draad is toch vaak dat we het te groot zien en teveel naar een doel toe streven zonder de weg ernaar toe uit te stippelen.

Enkele tips:

  • Te vaak maken we een veel te lange lijst: én minder stress, én gewicht verliezen, én stoppen met roken, én meer sporten… je zet jezelf als het ware op om te mislukken. Kies er ééntje uit, misschien nog niet eens een hele moeilijke, wel wat je bereikbaar lijkt, op die manier kan je fier zijn op jezelf als je je doel bereikt en sta je positiever tegenover een volgende.
  • Breek het op in stukjes en wees specifiek: ipv ‘ik ga meer sporten’ kan je misschien jezelf beloven elke week een halfuur te gaan wandelen en van zodra dat een goeie gewoonte is de tijd op te drijven. Of ipv ‘ik wil minder stress’ kan je jezelf misschien elke dag een kwartiertje vroeger laten opstaan om rustig een theetje te drinken en te ontbijten, de dag zal al op een heel andere manier starten.
  • Blijf je doel voor ogen houden. Als je wil stoppen met roken omdat dat beter is voor je gezondheid, vraag jezelf dan op het moment dat je toch een sigaret op wil steken of je binnen twintig jaar longkanker of hartfalen wil riskeren omdat je vandaag die sigaret niet kan laten.
  • Vertel je omgeving wat je wil bereiken en vraag of iemand bereid is je op regelmatige basis naar je vorderingen kan vragen.
  • Mijn toptip moet toch wel zijn: wees niet te hard voor jezelf, het is allemaal maar evolutie naar perfectie (en wie geraakt ooit op dat niveau….), het hoeft allemaal niet zo zwart/wit te zijn, je bent heus geen mislukkeling omdat je op het feestje van tante Marie twee stukken taart hebt gegeten.

Een niet-limitatief lijstje dus, voer voor psychologen waarover je veel kan terugvinden op het net als het onderwerp je interesseert.

Yoga kan heel veel doen voor jou: een algemene betere gezondheid, door beweging en relaxatie, met technieken om het op stressvolle momenten allemaal wat beter de baas te kunnen én een groter lichaamsbewustzijn. Daarom geef ik tijdens de maand januari ook graag de eerste les cadeau aan iedereen die een tienbeurtenkaart (100€, drie maand geldig) aanschaft, kwestie van jullie een duwtje in de rug te geven om de goede voornemens van 2014 waar te kunnen maken!

Vasisthasana (c)Margotgrafie

Vasisthasana (c)Margotgrafie