Het is volgens mij de meest gestelde vraag: ‘Cindy, wat kan ik doen om zelf thuis meer yoga te beoefenen?’.

Meestal gaat dat meteen ook gepaard met: ‘Hoe doe jij dat om elke dag yoga te beoefenen?’.

Ik ga al meteen een ballonnetje doorprikken: ik beoefen niet elke dag yoga thuis πŸ™‚ – of beter: ik beoefen niet elke dag de asana’s zoals we die samen in de lessen doen! Yoga kan ook zijn gewoon even in stilte zitten, wat mediteren, of heel bewust bezig zijn met je ademhaling…

Heel specifiek elke dag de asana’s beoefenen gaat in periodes wat mezelf betreft. De zomer is dan voor mij al iets geschikter omdat ik mee met het licht opsta πŸ™‚

Mijn top tips om thuis aan de slag te gaan en er een goede gewoonte van te maken:

  1. Probeer het in je routine te verwerken:
    Kijk even op welk moment van de dag je de meest vaste routine hebt. Voor mij is dat ’s ochtends. Als je daarin dan je yoga kan verwerken is er minder kans dat het ‘er niet van komt’
  2. Rol je mat uit en laat die liggen:
    Geef je mat een vaste plek in huis, rol ze uit en laat ze uitgerold liggen! Hoe makkelijker je het jezelf kan maken om de weg naar de mat te vinden, hoe beter! Je rolt je mat dan nog enkel op om naar de les te komen πŸ˜‰
  3. Begin kort!
    Vijf minuten is al voldoende om te beginnen! Je hoeft Γ©cht geen uur op je mat te staan. Het is veel beter om elke dag vijf minuten op je mat te staan dan te mikken op een uur en daar dan niet aan te beginnen omdat het niet past in je schema.
  4. Begin met weinig!
    Wat ademhalingsoefeningen bvb. Of simpelweg vanuit kleermakerszit je ruggengraat wakker maken met wat voor- en achterovertuigingen, zijwaartse buigingen en schroefbewegingen.
  5. Gaandeweg opbouwen
    Als je na een paar weken merkt dat de gewoonte er al goed begint in te zitten kan je opbouwen: net iets langer, en er al eens een oefening aan toevoegen. Luister daarbij naar je lichaam: in welke soort bewegingen heeft het zin? Idealiter bouw je op naar zonnegroetjes. Op termijn elke dag starten met pakweg 10 zonnegroetjes gaat een wereld van verschil maken voor je lichaam Γ©n je gemoedstoestand.
  6. Lief zijn met jezelf als je eens een dagje (of twee) overslaat
    Elke dag is een nieuwe, elke dag kan je weer van nul starten, starten van daar waar je bent. Het is dus niet omdat je eens een (paar) dagje(s) niet naar je mat kon trekken dat je vandaag er niet terug naar toe kan πŸ™‚

En ik hou dan altijd in gedachten wat mijn teacher zei: ‘An ounce of practice is worth more than a ton of theory….’

Yoga? Dat is meer dan een wekelijkse afspraak om op je mat te gaan staan.

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om het te laten doordringen in je dagelijkse leven. De kans is zelfs groot dat er al meer yoga in je leven is dan je zou denken!

Elke twee weken vallen we graag jouw mailbox binnen met een inkijk in ons leven. Niet omdat dat zo mateloos interessant zou zijn! Maar wel om jou te inspireren, een glimlach op jouw gezicht te toveren, te ontroeren, ergens over te doen nadenken… Dan zijn wij al lang blij πŸ˜‰

En je krijgt er al meteen een eboek als cadeautje bij met 21 tips om yoga eenvoudig in je dagelijkse leven toe te passen.